Újdonság a technika világából
2019.09.20.

Technológia, amely nem marad rejtve – a külső megjelenés

4,15 méteres külső hosszával és 2,15 méteres szélességével a robusztus Audi AI:TRAIL tanulmány terepjáró képességei első pillantásra feltűnnek. 1,67 méteres magassága és elképesztő, 22 col peremátmérőjű, 850 milliméteres abroncsokkal szerelt keréktárcsái már álló helyzetben is sejtetik, hogy a tanulmány kitűnően boldogul az aszfaltozott utaktól távol is. Rendkívüli, 34 centiméteres hasmagassága lehetővé teszi, hogy fél méternél is mélyebb vízen haladjon át.
1

Ez a felépítés egyenetlen, sziklás talajon is rendkívüli agilitást biztosít anélkül, hogy a padlólemezbe integrált akkumulátor hozzáérne a felszínhez.

Az utaskabin maga is egy sokszögű formákkal körbevett, döntően üvegezett felületekkel határolt tér, amely négy utasnak biztosít helyet. Karakteres vonása - amely a járműnek az Aicon és az AI:ME tanulmányokkal való rokonságát is mutatja - az oldalsó ablakok középső vonalában húzódó, kiálló él. Ez a vonal az autó első illetve hátsó része felé folytatódik és középvonalként egyetlen masszív tömbben egyesíti a teljes karosszériát. A tengelyek körül elhelyezett elektromos hajtásrendszeren és a padlólemezbe integrált akkumulátoron kívül nincs szükség egyéb csatolt részekre vagy túlnyúlásokra a motor vagy az akkumulátor számára. A 2019-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon bemutatott négy látványos Audi jármű azt szemlélteti, hogy az egy kabinos formaterv válik az elektromos járművek korának követendő példájává.

A könnyűszerkezetes építésmód és a maximális karosszériamerevség természetesen kiemelten fontos műszaki célkitűzések, különösen a terepjárósoknak. Éppen ezért az Audi AI:TRAIL karosszériája a legkorszerűbb acél, alumínium és szénszál elegyéből készült. Ennek eredményeképpen - és a nagy kapacitású akkumulátorcsomag ellenére - az autó súlya mindössze 1 750 kilogramm.

Az Audi AI:TRAIL esetében a funkciót követi a forma. A belső térben az oldalsó ablakoknál húzódó él éppen ott biztosít extra helyet a bent ülőknek, ahol a legnagyobb szükségük van rá: a váll és a könyök magasságában. Ugyanakkor ott kínál további teret, ahol az utasok leginkább észreveszik, hiszen az egészen mélyen induló ablakok még a kerekek között is megnyitják a kilátást egészen a talajig. A formatervezők célja itt az volt, hogy a járműben helyet foglalók a lehető legjobb kilátást élvezhessék, gyönyörködjenek az őket körülvevő természetben és környezetükben, megszüntetve a belső tér és a külső világ között húzódó határvonalat. Amikor az autó mozgásban van, az utasok figyelmét nem elsősorban az út maga köti le, az szabadon vándorolhat és a legkisebb részletet is megfigyelhetik az őket körbevevő szabad térben. Az AI:TRAIL modellben az utasok nyugodtan hátradőlhetnek és élvezhetik a magától értetődő békét és harmóniát, ami körbeveszi őket.

Körkörös kilátás a helikopterekhez hasonlóan

A helikopter utasfülkéjéhez hasonlóan a szélvédő körbeöleli a jármű orr részét. A bent ülőknek - mind elől, mind oldalt - zavartalan a kilátás az útra vagy az ösvényre. De nem csupán a tanulmány első és oldalsó részét borítja üveg. Szinte a teljes tető - a szélvédő felső peremétől egészen a hátsó spoilerig - tökéletes kilátást kínál az ég és az autót körbevevő táj felé. Még az álló helyzetű Singleframe is üvegből készült, csupán a négy karikát ábrázoló embléma került a szokásos helyére, egy nyolcszögletű üveglap közepére.

Mind a szélvédő, mind pedig a csomagtérajtó szélesen nyílik, könnyű hozzáférést kínálva a csomagtérhez, ahol szíjak szolgálnak a poggyászok menet közbeni rögzítésére. A hátsó lökhárítóba integrálva egy külön tárolórekesz található, amely megkönnyíti a koszos holmik, mint például túrabakancsok, hegymászó felszerelés vagy vizes ruhák szállítását.

Az egymással szembe nyíló ajtók alatt található oldalsó küszöbök automatikusan kitolható fellépőként szolgálnak. Ez megkönnyíti a tetőcsomagtartó be illetve kipakolását. A terjedelmes kerékjáratok helyett mindössze vízszintes sárvédőket találunk a kerekek felett. Ez lehetővé teszi, hogy akár utazás közben, a kabinból is láthassuk működés közben a jármű futóművét.

Masszív keresztlengőkarok, MacPherson tekercsrugóval szerelt rugóstagok illetve adaptív csillapítás biztosítják a megfelelő erőteljességet és a biztonságos vezetési stabilitást. Az abroncsok különleges kialakítása már első ránézésre szembetűnő, annak profilja látszólag ugyanis az abroncs oldalán folytatódik. Mögöttük azonban olyan támasztó szerkezet helyezkedik el, amely összeköttetésben áll a mintázattal és a futófelülettel. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy az abroncsok - a rugóstagokon felül - további 60 milliméterrel toldják meg a rugóutakat. Ez nem csupán tovább javította a modell terepes képességeit, de elképesztő kényelmet is biztosít a bent helyet foglalóknak.

Az abroncsok szintén rendelkeznek változtatható, érzékelővezérelt nyomásszabályozóval. Optikai érzékelők és az elektronikus menetstabilizáló (ESC) rendszer közösen dolgozik az útfelület jellegének, állapotának feltérképezésén és annak megfelelően igazítja az abroncsok légnyomását. Ami a vonóerő átadást illeti, a légnyomás csökkentése hasznos lehet például homokon való haladáskor, ezzel is növelve a kerék tapadási felületét. Ennek fordítottjaként pedig növelhető a vezetési stabilitás, amennyiben visszatérve az aszfaltozott felületre ismét megnöveljük az abroncs légnyomását.

Egyszerűsítés, mint stílus vezérelv - a belső tér

Az Audi AI:TRAIL beltere letisztult és tágas, mindössze néhány látható vezérlő elemet találunk benne. Két kényelmesnek kinéző, finoman megmunkált kagylóülést találunk az első sorban, mindkettőt négypontos biztonsági övvel szerelték. A beltér felső részeit egészen az üléspárnákig és az alacsonyan húzódó műszerfal vonaláig a világos színek uralják. A külvilág felé való nyitás szinte a teljes kabinban érezhető: az utasok tekintetét egyből megragadják az első és oldalsó részeket borító hatalmas üvegfelületek és vezetik egészen a szinte teljes egészében üvegből készült tetőn keresztül.

Pedálok, a kormánykerékként funkcionáló szarv, néhány gomb illetve a kormánymű oszlopához csatlakoztatott okostelefon, amely a jármű vezérléséhez és navigációjához szükséges kijelzőként és irányítóközpontként szolgál: ezek azok az elemek, amelyek a vezető és a jármű közötti kapcsolatot biztosítják.

A teljes színkoncepciót kék és szürke felületek illetve földszínű árnyalatok alkotják, amelyek tovább hangsúlyozzák a beltér és a járművet körbevevő környezet kapcsolatát. Az érintés érzete teszi teljessé ezt a benyomást, a beltér durva, érdes felületeivel a tanulmány funkcionális tulajdonságait emelik ki. A csomagtérben használt finom gyapjú ennek ellentéteként barátságos atmoszférát teremt. A korábbi tanulmányautókhoz hasonlóan az Audi formatervezői az AI:TRAIL esetében is újrahasznosított anyagokat használtak. A szőnyeg újrafeldolgozott gyapjúból és újrahasznosított bőrből készül, mindkettő fenntartható és tartós anyag, amely kitűnő akusztikai és klimatikus tulajdonságokkal rendelkezik.

Tárolóhelyeket alakítottak ki az ülések között és a szélvédő alatt is. A különböző tárgyak tárolására és rögzítésére szíjak szolgálnak, ezeket pedig a felhajtható szélvédőn keresztül is bepakolhatjuk az autóba. A biztonsági övfeszítők gondoskodnak róla, hogy a szíjak mindig az optimális feszességgel rendelkezzenek.

Újdonság a második sorban megjelenő két, függőszék kialakítású ülés. Egy hordozható keretben kifeszítve az ülés anyaga kényelmes ülőfelületet és háttámlát képez. Utóbbi az oldalak felé folytatódva még a megfelelő oldaltartásról is gondoskodik. Ezek az ülések több módon is tökéletessé tehetik a kikapcsolódást: az AI:TRAIL modellből kivéve akár hordozható kültéri ülőalkalmatosságként is használhatóak.

Égből figyelő tekintet

Az Audi AI:TRAIL világítási megoldásai szintén a mobilitás és a multifunkcionalitás jegyében születtek. A hagyományos fényszórók helyett az A oszlopok alatt önálló fényforrások biztosítják a megfelelő megvilágítást, méghozzá kívül és belül egyaránt. A LED elemek fényereje és a világítás iránya is szabályozható és állítható, továbbá használhatók akár a belső tér vagy a jármű útjának megvilágítására. A hátsó világítás hasonló módon működik. Az autó hátuljának teljes szélességében húzódó elem a csomagtér megvilágítását is biztosítja amellett, hogy egy jellegzetes és egyedi világítási képpel teszi teljessé az autó külső formavilágát.

A hagyományos tompított és normál fényszórók helyett az Audi AI:TRAIL esetében összesen öt darab, rotor nélküli, háromszög alakú, elektronikusan vezérelt, integrált Matrix-LED elemekkel felszerelt drón vetíti előre a fényt. Ezek a drónok képesek a tetőcsomagtartón vagy közvetlenül a jármű tetején landolni és az ott található induktív töltőpontokra rácsatlakozni.

Ezek a drónok az Audi Light Pathfinders névre hallgatnak és könnyűsúlyú kialakításuknak köszönhetően képesek meglehetősen alacsony energiafogyasztással az AI:TRAIL előtt haladni és a fényszórók szerepét teljesen átvéve bevilágítani az útját. Amennyiben szükséges, a fedélzeti kamerák képesek az általuk készített videóképet a Wi-Fi hálózaton keresztül egyenesen a vezető előtti kijelzőre közvetíteni, ezzel a Pathfinders lesznek az AI:TRAIL égből figyelő szemei.

Amikor az AI:TRAIL egy helyben áll, a drónok a tetőn elfoglalt helyükről világíthatják meg az autó környezetét, például amikor az utasok éppen a jármű melletti piknik pillanatait élvezik. Az átlátszó panorámatetőn keresztül pedig a belső tér megvilágítására is képesek, ha az utazók mégis inkább a járműben maradnának.

Az AI:TRAIL által teljesen automatikusan irányított drónok az esetek többségében minimum párban közlekednek. Ha szükséges, akár öt drónból álló csoport létrehozásával is képesek a fényerő fokozására vagy a járművet körbevevő terület megvilágítására. Ehhez csupán az utasok okostelefonjáról aktiválható irányító szoftver szükséges és már be is állíthatják az általuk elképzelt formációt.

Az Audi Light Companion használata is hasonlóan egyszerű. Ez egy nagyobb elemlámpa formájához hasonlító fényforrás, de annál lényegesen sokoldalúbb és több funkcióval bír. Alaphelyzetben mágnesesen kapcsolódik az ülés elejéhez, ahol a hangulatvilágítás szerepét tölti be. Ugyanakkor a Light Companion fényforrást az AI:TRAIL modellből kiszállva is bármikor magával vihetik az utasok és ekkor mutatja meg, hogy igazán mire is képes. A burkolatában található három láb segítségével felállíthatjuk és akár tábori fényként vagy kis hatótávolságú reflektorként is használhatjuk. A burkolatban emellett több kamerát is elhelyeztek, amelyek az út felderítésében lehetnek segítségünkre illetve az általuk rögzített videót feltölthetjük közvetlenül a közösségi médiaoldalakra.

Ezzel azonban még nem ért véget az Audi Light Companion tudománya. Az AI:TRAIL navigációs rendszerével egyesítve képes irányjelző szimbólumok vagy akár írásos információk kivetítésére is, ezzel is segítve az AI:TRAIL utasait, hogy rátaláljanak a helyes útra kirándulásaik során.

Audi AI - az intelligens mobilitáshoz vezető úton

Az Audi AI:ME és az Audi Aicon: két tanulmány, amelyek neve már tartalmazza azt a két betűs rövidítést, amellyel az Audi az innovatív mobilitási technológiák egy teljes csoportját jelöli. Az AI:TRAIL személyében pedig most új tag érkezett a családba. Az Audi AI megnevezés olyan változatos elektronikus rendszereket jelöl, amelyek célja a vezető tehermentesítése és egyben úgy lehetőségek biztosítása a járműben töltött idő kihasználására. Ennek eléréséhez az Audi AI a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás területéről is alkalmaz stratégiákat és technológiákat. Az Audi AI az önvezetést lehetővé tevő járműintelligenciát kombinálja az együttműködési intelligenciával, amely lényegében a járművet az utasok partnerévé változtatja.

Az Audi AI rendszerek képesek a tanulásra és a gondolkodásra, ugyanakkor proaktívak és egyediek is, nekik köszönhetően pedig a jövő négy karikát viselő járművei intelligensek és "empatikusak". Képesek lesznek a környezetükkel és az utasokkal való folyamatos kapcsolattartásra, így minden eddiginél jobban tudnak majd alkalmazkodni a bent helyet foglalók igényeihez.

Önvezető üzemmód az utakon, vezetői segédrendszerek a rázós terepen

Ami már megvalósult a vasúti és a légi közlekedésben, már csak egy karnyújtásnyira van attól, hogy az autóiparban is megvesse a lábát: az az önvezető üzemmód. Az Audi AI:TRAIL tanulmányt úgy alkották meg, hogy az utakon akár 4-es szintű önvezető technológiával közlekedhessen.

A 4-es szint a második legmagasabb kategória az automatizáltság fokát vizsgáló nemzetközi szabvány szerint. Habár ennél a kategóriánál a rendszerek nem követelnek meg semmilyen vezetői közreműködést, funkciójuk csupán egy meghatározott területre terjed ki, például autópályákon vagy a megfelelő infrastruktúrával felszerelt belvárosi környezetben való közlekedésre. A vezetőnek csupán akkor kell visszavenni az autó irányítását, amikor az elhagyja a teljesen önvezető közlekedésre alkalmas területet. Az Audi AI:TRAIL tanulmányt ezért felszerelték a hagyományos kormánykerékkel és pedálokkal is.

Ezekre a vezetőnek legkésőbb akkor szüksége lesz, amikor elhagyja az aszfaltozott utat. Ugyan a digitális térképalkotásnak hála a földutak és az erdei utak is megfelelően dokumentálva vannak, a felületük erodálódása nehezen tervezhetővé teszi őket. Így az önvezető üzemmód számára nem megbízható a velük kapcsolatos korlátozások és sérülések digitalizálása. A csökkentett sebesség mellett megvalósuló, 3-as szintű önvezetés különleges esetekben és alacsony sebesség mellett lehetséges lehet ilyen földutakon is. Ilyen helyzetekben a vezetőnek néhány másodperc áll rendelkezésére, hogy átvegye a kormányzást.

Azonban az érzékelők és a vezetői segédrendszerek nem hagyják magára a terepen sem az AI:TRAIL vezetőjét. Először is számíthat az ESP sokat próbált és tesztelt érzékelő rendszerére. A súrlódási értékek, a csúszásra, a hossz- és oldalirányú gyorsulásra vonatkozó adatok biztosítják az elektronika számára a vezetési stabilitás optimalizálásához szükséges összes paramétert. Érzékelők egész hada dolgozik az úthibák és az akadályok felismerésén: a kamerák és a lézerek alkotta optikai rendszerek mellett az ultrahang és a radar is rendelkezésre áll. Az általuk összegyűjtött adatok teszik lehetővé a központi vezetéstámogató rendszer számára, hogy szükség esetén kormányzással vagy fékezéssel közbelépjen és elkerüljön egy ütközést.

Az elektronika az egyenetlen terepek meghódításánál is a vezető rendelkezésére áll, például amikor a jármű kifejezetten meredek emelkedőn áll. Szükség esetén a rendszer figyelmezteti a vezetőt, amikor az kritikus határhoz közelít például a hasmagasság vagy a terepszög tekintetében. Hasonlóan a sávtartó asszisztens és a sebességszabályozás rendszerének együttes munkájához, a rendszer itt is képes - határain belül - a járművet az ösvényen tartani. A körülményektől függően ez a 2-es szintű önvezető üzemmódban valósul meg, amely folyamatos figyelmet igényel a vezető oldaláról. Az intelligens segédrendszerek azonban még így is hatékony támogatást nyújtanak, határozottan biztonságosabbá teszik az autózást, működésükkel jelentős terhet levéve a vezetőről.

A világ felfedezése lassabb tempóban - a hajtásrendszer

Az Audi AI:TRAIL teljesítménymutatói jelentősen különböznek a hagyományos autók értékeitől. Ez abból fakad, hogy a jármű fejlesztésekor nem volt cél a kiemelkedő gyorsulás vagy a rendkívüli sebességrekordok megdöntése az autópályákon.

Mivel az AI:TRAIL modellt olyan területekre szánták, ahol nem áll rendelkezésre töltési infrastruktúra, ezért esetében a hatótávolság kiemelten fontos szempont. Lítiumion akkumulátorával a becsült cél 400 és 500 kilométer között van, ezt a WLTP ciklussal összhangban közutakon vagy könnyebb terepes talajon tudja teljesíteni. Keményebb terepen, ahol a szinte folyamatosan levegőben lévő kerék mozgása egymagában az energiafelhasználás megugrását eredményezi, a hatótávolság még mindig eléri az elismerésreméltó 250 kilométert.

Ahhoz, hogy ezeknek a feltételeknek megfeleljen, úgy alakították ki a járművet, hogy a sebességét közúton 130 km/órában maximalizálták. Az autó elektronikája folyamatosan vizsgálja az energia áramlását és fogyasztását, ezzel is maximális kényelmet biztosítva az aszfaltozott úton és terepen egyaránt.

A hajtásrendszer elemeit tekintve az Audi AI:TRAIL négy elektromos motorral rendelkezik, amelyeket a kerekeknél helyeztek el és amelyek külön-külön az adott kerék mozgatásáért felelnek. Az Audi márkára jellemző módon ez a terepes tanulmány is vérbeli quattro. A rendszer maximális teljesítménye 320 kW, a maximális nyomaték pedig 1 000 Nm. Általában ennek az erőnek csupán a töredéke kerül mozgósításra, leggyakrabban egyetlen tengely hajtása is elegendő.

A külön-külön mozgatott kerekeknek köszönhetően a jármű az energiafelhasználást tovább növelő differenciálmű és zár nélkül üzemel. A visszafogottan megállapított maximális sebességnek köszönhetően a sebességáttételek úgy lettek meghatározva, hogy minden kerékhez megfelelő nyomaték jusson a többsebességű váltó nélkül is.

Az elektronika koordinálja a vezetési stabilitást és a vonóerő átadást. Amennyiben a nagyobb energiafelhasználással járó csúszás elkerülhető, akkor az érintett keréknél csökkenti a rendelkezésre álló nyomatékot. Azonban azokban a helyzetekben, amikor a csúszás hasznos lehet - például rossz tapadású, hegynek felfelé vezető szakaszokon - a rendszer automatikusan engedélyezi azt. Az AI:TRAIL elképesztő mennyiségű tartalék energiája lehetővé teszi, hogy a kihívásokkal teli szakaszokat akár nehezebb körülmények között is magabiztosan, biztonságosan és persze károsanyag-kibocsátás nélkül teljesítse az autó.