1. Hírek
  2. Dakar 2022: az Audi Sport most az idővel versenyez
Újdonság az Audiról

Dakar 2022: az Audi Sport most az idővel versenyez

- A raliautók összeszerelése megkezdődött- Összetett hajtáskoncepcióval száll harcba az Audi RS Q e-tron modell- Négy kilométernyi kábel, két központi vezérlőegység és hat hűtőrendszer

Dakar 2022: az Audi Sport most az idővel versenyez Open Corner

2022. január elsején rajtol el a 44. alkalommal megrendezésre kerülő híres Dakar-rali. Az Audi Sport számára ezennel az idővel vívott igazi verseny is megkezdődött.

Az Audi a nemzetközi motorsport egyik legnagobb kihívásával áll szemben, amelyre tudatosan egy egyedülálló koncepcióval készül. Az Audi RS Q e-tron modellt két, a Formula E sorozatból ismert motor-generátor egységgel (MGU) ellátott elektromos hajtásrendszerrel szerelték. Amíg a jármű mozgásban van, a nagyfeszültségű akkumulátor töltéséről egy, a DTM sorozatból ismert hatékony TFSI erőforrásból és egy másik MGU-ból álló energiaátalakító egység gondoskodik.

„Az Audi RS Q e-tron prototípusa körülbelül tizenkét hónap alatt készült el.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, aki az Audi márkánál a motorsport területért felel. Neuburg an der Donau városában 2021. június 30-án gördült le a modell a gyártószalagról, a verseny pedig éppen hat hónapra rá, 2022. január 1-jén rajtol a szaúd-arábiai Hail településről.

„Ez nagyon rövid idő ahhoz, hogy egy ilyen bonyolult projektre felkészüljünk. Nem lehet elég gyakran hangsúlyozni: az Audi RS Q e-tron technológiai szempontból a legkifinomultabb jármű, amelyet az Audi Sport valaha is versenycéllal megalkotott.”

Andreas Roos, a gyári támogatással megvalósuló motorsport tevékenységekért felelős projektvezető mindezt csak megerősíteni tudja: „A Dakar-rali még egy hagyományos hajtással rendelkező jármű számára is rendkívüli erőpróbát jelent. A mi hajtáslánc koncepciónkkal ez a kihívás sokkal komolyabbá vált. Az alváz és a futómű esetében nincs nagy különbség, viszont sokkal több olyan alkatrész van az autóban, amelyektől nem csupán azt várjuk el, hogy könnyűek legyenek, nagy teljesítményre legyenek képesek és a Dakar-rali extrém körülményei között is megbízhatóan működjenek. Emellett tökéletes összhangban és gördülékenyen kell együtt dolgozniuk.”

Egy hagyományyos hajtással rendelkező Dakar járműnek két lényeges alkatrésze van: a belsőégésű motor és a váltó. „Az Audi RS Q e-tron modellünknél egy elektromos motor kapott helyet az első tengelyen, egy elektromos motor található a hátsó tengelyen illetve fontos részét képezi a nagyfeszültségű akkumulátor illetve a másik motor-generátor blokkból és a DTM sorozatból ismert TFSI erőforrásból álló energiaátalakító egység” – nyilatkozta Roos. „Ezen alkatrészek mindegyike például saját hűtési rendszert igényel. Ez annyit jelent, hogy nem csupán egy hűtési rendszer van az autóban, hanem – az intercoolert illetve a pilóta és a navigátor légkondícionáló berendezését is beleértve – összesen hat ilyen rendszer dolgozik benne.”

Egy ilyen bonyolult jármű esetében a borítás is központi kérdés. „Minden centimétert ki kell használnunk, hogy ezek az alkatrészek helyet kapjanak az autóban.” – mondja Roos. Ez a könnyű szerelhetőség kárára történik. „Az első tengely differenciálművének cseréje jelenleg hosszú időt vesz igénybe. Ez a Dakar-ralin gyorsabban kell történjen és éppen ez az egyik kihívás, amelyen jelenleg is – komoly időnyomás alatt – dolgozunk.”

Nyilvánvalóan a Dakar-rali különleges körülményei szintén szerepet kapnak: a homok, a víz, a hőség, a hideg és a nagy szintkülönbségek. „Nagy számban használunk az autóban olyan érzékeny elektronikai eszközöket és számos elektromos alkatrészt, amelyeket a lehető leghatékonyabban védenünk kell a homokkal és a vízzel szemben.” – hangsúlyozza Roos. „Rengeteget tanultunk az eddig teljesített tesztek során és most az a célunk, hogy mindezeket a Dakar-rali előtt még időben alkalmazzuk raliautóinknál.”

A munka nagy része a szoftverek, az elektromos és elektronikus rendszerek területét érinti. „Két központi vezérlő egységünk van és közel négy kilométernyi kábelt használtunk fel a járműben, nem is számolva a nagyfeszültségű vezetékeket.” – mondja Roos. „A hajtáslánc elemei között illetve a nagyfeszültségű akkumulátorral létrejövő együttműködés rendkívül összetett. Ha ott bármi nem stimmel, az autó azonnal megáll.”

Mindeközben a Dakar-ralin résztvevő versenyautók összeszerelése megkezdődött az Audi Sport üzemében, Neuburg an der Donau városában. Mivel az Audi RS Q e-tron a hosszútávú versenyeken közúton is közlekedik, minden jármű megkapta az úthasználati jóváhagyást a hozzá tartozó egyéni engedélyekkel együtt. Decemberig egymással párhuzamosan számos feladat szerepel a fejlesztési naptárban, ilyen például az Audi klímakamrájában zajló teszt, amelynek során a Dakar-ralin várható hőmérsékleti és szintbeli különbségeket szimulálják vagy a különleges próbapadon végzett ingateszt.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Érdeklődöm a weboldalakról származó tartalom iránt
Sopron Sopron
Győr Győr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.