Walter Autó Sopron Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. Audi Grandsphere Concept: a közúti magángép
2021.09.08.
Újdonság az Audiról

Audi Grandsphere Concept: a közúti magángép

Audi Grandsphere Concept – luxus szedán elektromos hajtásrendszerrelÚj belső koncepció: szabad hely az első sorbanAz automatizált vezetés innovatív élményt nyújt

Audi Grandsphere Concept

Ingolstadt/Budapest, 2021. szeptember 9. – A közúti magánrepülőgép – a 2021. évi Nemzetközi Autókiállításon az Audi bemutatja az Audi Grandsphere koncepciójárművét. Az első osztályon való repüléshez hasonlóan az 5,35 m hosszú Grandsphere szedán a legnagyobb kényelemben tett privát utazás nyújtotta luxust az átfogó fedélzeti élménykínálattal egyesíti. A 4. szintű automatizált vezetés a szabadság új dimenzióit teszi lehetővé: ebben az üzemmódban a belső tér tágas élményszférává változik kormánykerék, pedálok vagy kijelzők nélkül. Az első ülések pedig első osztályú lounge teret formáznak, maximális hellyel, szabadabb kilátással és a holisztikus digitális ökoszisztéma minden funkciójához való hozzáféréssel, amelybe az Audi Grandsphere beépült.

Az Audi Grandsphere – a négy gyűrűvel fémjelzett márka három „szféra” (sphere) szériájú koncepciójárműve közül a másodikként – különleges helyet foglal el a palettán. Ennek oka az, hogy a benne rejlő technológiák és tervezési jellemzők néhány éven belül újra meg fognak jelenni a jövőbeni Audi szériáknál. Az Audi Grandsphere koncepciója illusztrálja a márka azon állítását, miszerint a jármű a gépjárműipar élvonalában meghatározóvá válik a technológiai átalakítás és a teljesen új, holisztikus mobilitási kínálat tekintetében.

Az elektromos hajtású roadster Audi Skysphere Concept 2021 augusztusában debütált – ez egy automatizált vezetésű GT látványos vízióját jelentette, amely változó tengelytávú, önvezető sportautóvá alakul át. Ezt a két koncepciójárművet – valamint az Audi Urbansphere modellt, amely a trió harmadik tagjaként jelenik meg 2022-ben – összeköti azok általános koncepciója, amely abból adódik, hogy képesek a 4. szintű automatizált vezetésre. Az Audi a CARIAD-dal, a Volkswagen Csoport szoftver elemzőközpontjával dolgozik azon, hogy ezt a technológiát az évtized második felében bevezesse a piacra.

4. szint: a hagyományos vezető-orientált vezetőtér és az utasülések belső terét változtatja át tágas lounge-szerű térré, amint a kormánykerék és a pedálok helyigénye csökken. Ugyanakkor a szabadság érzésének új szintjeit nyitja meg minden utas számára. Ennek oka az, hogy az Audi Grandsphere nemcsak a vezetőt mentesíti a vezetési feladatoktól, amikor csak lehetséges, de ugyanakkor számos lehetőséget kínál a fedélzeten tartózkodó személyek számára is, hogy ezt a szabadságot egyénileg változó élményekkel köthessék össze: kommunikáció vagy pihenés, munka vagy visszavonulás kívánság szerint a privát szféránkba. Az Audi Grandsphere Concept átalakulást kínál a szigorúan vett személygépkocsiból az „élmény eszközévé”.

Az Audi saját szolgáltatásainak és a digitális szolgáltatások integrálási képességének köszönhetően a lehetőségek szinte végtelenek. Ezek felhasználhatók az aktuális utazással kapcsolatos különféle szolgáltatásokhoz – például látványos, festői útvonal tervezése, valamint étterem- vagy szálloda-opciók elérése. A jármű gondoskodik az olyan mindennapi feladatokról is, amelyek túlmutatnak magán az utazáson. Például az autonóm Audi Grandsphere Concept utasait az aktuális célállomással kapcsolatos információval veszi fel, és önállóan kezeli a parkolást és a töltést.

Személyre szabott infotainment rendszer kínálta lehetőségek is rendelkezésre állnak, ilyen például a korábban használt zenei és videó szolgáltatók fedélzeti streamingjének zökkenőmentes integrálása. Egy további lépésben az Audi a jövőben rendelkezésre álló személyre szabott és exkluzív lehetőségeket is kínál – ezek lehetnek koncertek, kulturális események vagy akár sportesemények, amelyekre az ügyfeleket meghívják.

Az Audi Grandsphere Concept illusztrálja a márka azon állítását, amely szerint meghatározza a jövő progresszív luxusát: az Audi vonatkozásában ez magába foglalja a digitalizáció által nyújtott új, magas szintű élményeket, valamint a fenntarthatóság holisztikus megközelítését a szén-dioxid-semlegesség elérésének céljával a közeljövőben a teljes értéklánc mentén.

Első osztályú élmény a jövőben, szorozva hárommal

Az Audi Skysphere, az Audi Grandsphere és az Audi Urbansphere a három koncepciójármű, amelyekkel a négykarikás márka a progresszív luxusról alkotott elképzeléseit demonstrálja. A folyamat során

az Audi olyan járműélményt teremt, amely messze túlmutat azon a célon, hogy pusztán azért töltsön bizonyos időt a járműben, hogy A pontból B pontba jusson, sőt, messze túlmutat magán a vezetési élményen is.

Ezek a koncepciók új dizájnnal rendelkeznek, amely végső soron a belső teret, az utasteret helyezi a középpontba járműben, és immár nem rendeli alá az utasok élményét a technológia követelményeinek. Ez tükröződik a belső tér variábilis elrendezésében, a kezelőszervek eltűnésében és az utastér nagy kiterjedésében, amellett, hogy új szolgáltatási kínálathoz köti azokat.

A tervezési folyamat – belülről kifelé

Még a névben szereplő „szféra” (sphere) szó is utal valamire: az Audi Skysphere, Grandsphere és Urbansphere koncepciójárműinek lényege mindig a belső térben rejlik. Ezen új generációs járművekben a hajtásrendszer és a kezelhetőség már nem a tervezési specifikációk élén állnak. Ehelyett a kiindulópont a belső tér, az utasok élet- és élményszférája utazás közben. Igényeik és vágyaik alakítják a teret, a jármű felépítését és a funkciókat. Ezzel az újraértékeléssel maga a tervezési folyamat is megváltozik. Minden beszélgetés elején a hangsúly a belső térre és annak kialakítására irányul. Csak ezután tervezzük meg a csomagot, a külső vonalvezetést és az arányokat, amelyek a járművet igazi műalkotássá formálják, a technológiai feltételekkel együtt.

Tér, forma, funkció – a belső tér

Az Audi Grandsphere Concept ajtajai szembefordulnak, így az első és hátsó ajtó egymással érintkezik; nincs B-oszlop. A belső tér egész világa megnyílik az utasok előtt, amint a járműbe beszállnak. De az Audi Grandsphere még ezt megelőzően azonosítja utasait egy útvonal-azonosítóval – egy innovatív funkcióval –, amely kinyitja az ajtókat, és egyedileg beállított kijelzőkkel és környezeti fényekkel fogadja őket. A járművezető és az utas helyzetét automatikusan érzékeli, és számos személyes kényelmi funkciót – például a klímaberendezés és az ülések beállításait – az egyes ülésekhez igazítja. Ugyanakkor az infotainment rendszer hozzáfér az utasok által legutóbb használt szolgáltatásokhoz, és zökkenőmentesen újraindítja őket a járműben. Például egy videó, amelyet az egyik utas táblagépen streamelt, automatikusan lejátszásra kerül az Audi Grandsphere kijelzőfelületén.

A járművezető oldalán ugyanakkor a vetítőfelület automatikusan eléri és megjeleníti azokat a híreket, amelyeket az utas olvasott, mielőtt beszállt.

A belső térben a dekoratív felületeken és a funkcionális elemeken végigfutó vonalak hangsúlyosan vízszintes irányúak. A nyitott, tágas belső tér egyedi tér benyomását kelti, a kormánykerék, a pedálok vagy a hagyományos műszerfal hiánya pedig a nyitottság és nagy kiterjedés érzetét kelti.

A nagy üvegfelületek, a kiterjedt szélvédő és az átlátszó mennyezet szintén ezt az érzést hangsúlyozzák. Ugyanez mondható el az oldalablakok sajátos geometriájáról is: a felső rész kifejezetten szögletes formájú – a legszélesebb rész alig valamivel szemmagasság felett van. Ez egy trükk, amelyet az Audi először 2017-ben mutatott be futurisztikus AI:CON koncepciónál, amely éppen a sorozatgyártás fázisa felé halad.

A komfortzónában bekövetkezett változás radikális: ha a főnök ülése hátul van egy hagyományos szedánban, akkor az „első osztály” most előre lépett az első sorba. Ennek oka az, hogy már nem feltétlenül van alárendelve a vezetési és vezérlőfunkciónak. A 4. szintű vezetésnél a kormánykerék és a pedálok eltűnnek, és az utastér elülső része teljes szélességében ténylegesen szabaddá válik, tökéletes kilátással a nagy első és oldalsó ablakokon keresztül, valamint maximális mozgásszabadsággal.

A belső tér különösen szélesnek tűnik, ha a két első különálló ülést teljesen hátra tolják. Az Audi Grandsphere 2+2 üléses modell. A kárpitozott, kétszemélyes ülés az oldalán körbefutó kartámasszal hátsó ülésként szolgál, míg mindkét első ülést az első osztályú kényelem és tágasság jegyében tervezték.

A két ülés ülőfelülete és háttámlája az integrált övvel vizuálisan elkülönülnek. Az üléstámlák oldaltámaszai diszkréten íveltek, ezáltal biztosítva a megfelelő támaszt a kanyarokban. A lehetséges üléspozíciókat mindennemű használatra optimalizált formában kivitelezték: függőleges helyzetben az Audi Grandsphere ergonómiailag tökéletesen vezérelhető – tetszés szerint és a 4. szintű zónákon kívül. A hátsó 40 fokban döntött ülésnek köszönhetően az utasok pihenhetnek és használhatják az infotainment rendszert. Végül, ha a háttámlát 60 fokban megdöntik, tökéletes pihenő helyzet érhető el. A fejtámla 15 fokban előre dönthető. Ide vannak beépítve a szűrt és szabályozott hőmérsékletű levegő számára a szellőzőnyílások – tetszés szerint illatosított kivitelben is –, valamint a többi utas számára hallhatatlan hangszórók, amelyek privát hangzónát tesznek lehetővé.

Az első ülések között – általában fémburkolat alá rejtve – található egy kompakt, fedélzeti hűtő, két pohárral és egy formatervezett, elegáns palackkal üdítőitalok számára. Ez az Audi Grandsphere Concept első osztályú kialakításának újabb jele.

Nincsenek felszerelések, nincsenek képernyők: kijelzők és működés

Egy meglepetés, amikor körülnézünk az Audi Grandsphere természetes színű, optimalizált kialakítású belső terében: sem szabályozó műszerelemek, sem a virtuális megjelenítési koncepciókhoz tartozó fekete képernyők nem láthatók, mielőtt aktiválnák a vezetési funkciókat – a gyakran emlegetett „digitális detox” tökéletes példája látható.

Ehelyett egyértelműen tagolt és nyugalmat sugárzó részeket láthatunk a legjobb minőségű anyagokkal. A fa és a gyapjú, a szintetikus textilszövet és a fém látható és kellemes tapintású, falburkolatként, üléshuzatként és szőnyegként. Több anyag, például a gyertyán furnérlemez, fenntartható termesztésből származik, vagy újrahasznosított nyersanyagokból készül. Az Audi Grandsphere modellben nincsenek bőrből készült felületek – ez is összhangban van a luxus progresszív értelmezésével, amely mindig elválaszthatatlan a fenntarthatóságtól.

Egy újabb meglepetés, amikor a jármű az ujjhegyünk érintésére megelevenedik: vannak kijelzők – de ezek a szélvédő alatti fafelületeken projekció formájában jelennek meg. A vezetési státusztól függően – legyen az manuális vezetés kormánykerékkel vagy 4. szint – ezek megoszlanak a belső tér teljes szélességében, vagy szegmentált formában jelennek meg a vezető- és az első ülés utasai számára. Az utazás során szükséges összes információ nagy felbontásban és pontosan olvasható.

Alternatív megoldásként a vetítőfelületek – automatizált vezetési módban – CinemaScope képernyőként is használhatók az infotainment tartalomhoz vagy akár videokonferenciák képernyőjeként. Ezenkívül egy érzékelősáv van beépítve a vetítési felületek alá a tartalmak közötti gyors váltáshoz – például zenéhez vagy navigációhoz. Ez mutatja a járműben éppen aktív összes funkciót és alkalmazást. A különböző menükhöz ikonok villognak.

Az egyik különleges, rendkívül innovatív vezérlőelem a belső burkolaton található ajtónyílás közelében helyezkedik el: az MMI „érintésmentes válasz” funkció. Ha a járművezető „aktív” pozícióban ül a kormány mögött, egészen a belső tér elülső része felé ezt a vezérlőelemet használhatja ahhoz, hogy egy forgó gyűrű és gombok segítségével érintéssel különböző funkciómenüket válasszon ki és a különböző szinteken kattintással végighaladjon. Egy egyszerű, intuitív művelet.

Ha viszont a járművezető a 4. szintű vezetés közben hátradönti az ülést, akkor sem kell nélkülöznie ezeket a kényelmi elemeket. Ez azért van így, mert ekkor a szemkövető és a gesztusvezérlő funkció kombinációja lép működésbe. A szemre irányított érzékelő érzékeli a látómezőt, amikor a vezérlőegység működik. Az utasnak pedig csak analóg kézmozdulatokat kell tennie – nem szükséges előre hajolnia –, amelyek hasonlóak az érintésen alapuló működéshez, és ugyanúgy használhatja a rendszert – anélkül, hogy bármit megérintene.

Legyen szó szemkövetésről, gesztus- vagy hangvezérlésről, kézzel írott inputról vagy érintésről, ugyanaz vonatkozik minden üzemmódra: az Audi Grandsphere Concept alkalmazkodik az egyes felhasználókhoz, és „megtanulja” preferenciáikat és gyakran használt menüiket – és ennek alapján nem csupán helyesen végrehajtja az alapvető parancsokat, hanem személyes javaslatokat is adhat közvetlenül a felhasználónak.

Még az ajtók karfájában is találhatók beépített kezelőpanelek. Ily módon a jármű láthatatlan érintőfelületeket kínál az utasoknak egy optikai jelzőegység segítségével pozíciója megmutatásához. Ugyanakkor a bal és jobb oldali ajtók karfájában VR üvegek találhatók, amelyek az infotainment opciókkal együtt használhatók – például a holoride rendszerben.

Dinamikus monolit – külső kialakítás

5,35 m (17,6 láb) hosszúságú, 2 m (6,6 láb) szélességű és 1,39 m (4,6 láb) magasságú méreteivel az Audi Grandsphere Concept méretei ennél a szedán modellnél a luxus kategóriájú járművek egyértelmű példájaként jelennek meg. A 3,19 m-es (10,5 láb) tengelytáv csúcsértéket képvisel, amely még a jelenlegi Audi A8 hosszú változatát is felülmúlja. De még annál is feltűnőbb, mint amit ezek az számok sugallnak, az a vizuális benyomás, amelyet a jármű annak első megpillantásakor kelt. Ennek az az oka, hogy az Audi Grandsphere nem hasonlít a hagyományos szedánhoz, sokkal inkább egy feszes vonalú négyajtós GT-hez, amelynek vonala egyenesen a szélcsatornából indul. Ez pedig mindenféle dekoráció vagy felesleges díszítés nélkül történik.

A folyamat során az Audi Grandsphere következetesen alkalmazza az elektromos hajtásrendszer sajátos feltételeit közvetlenül az elülső részen – a rövid túlnyúlást, lapos motorháztetőt és a szélvédőt, amely messze előrenyúlik a nagy belső tér elülső határaként. Ennek ellenére számos elektromos járművel ellentétben egyáltalán nem tűnik futurisztikusnak, inkább a hagyományos szépségideálok jegyeit hangsúlyozza.

A motorháztető felső széle vízszintes vonalban húzódik végig a karosszéria oldalán, hosszú motortérre utalva – ez mind a GT jellemzője. Hátul ez a vonal ugyanabban a magasságban folytatódik a hátsó keréktárcsán át, amely felöleli a teljes utasteret és hangsúlyozza annak méretét.

A második vízszintes vonal a motorháztető alsó széléből indul, és az oldalsó ablakok alatt, illetve a teljes utastér körül fut körbe. Ez az ajtófelületeket vízszintes irányú vállvonalakra és alattuk domború függőleges felületekre osztja a járműküszöbök felett. A keréktárcsák lágy, mégis jellegzetes formájúak, az Audira jellemző kivitelben. A karcsú vonalú hátsó rész a masszív C-oszlop mögött a jellegzetes áramvonalas kialakítást idézi. A tetővonal dinamikusan lejtő íve pedig az Audi Sportback hagyomány részeként jeleníti meg a Grandsphere vonalvezetését. Látványt tekintve minden vonal és minden felület szervesen illeszkedik egymásba, „monolit karosszériát” alkotva.

Az Audi Grandsphere Concept kerekei 23 hüvelyk mérettel a kilencvenes évek egyik ikonját, az Audi Avus modellt idézik. Ugyanakkor a hat dupla küllő a könnyű konstrukciót és a stabilitást fémjelzi, emlékeztetve a funkcionális motorsport kerekeire és a Bauhaus hagyományaira a márka dizájnjában.

Látható technológia – világítás

Az elülső oldalon a Singleframe innovatív értelmezése látható, amely meghatározza az Audi megjelenését: lapos hatszög forma. Az átlátszó burkolat mögötti belső felületek menet közben felülről közvetve megvilágítottak – jellegzetes, rendkívüli módon háromdimenziós felépítésű vizuális hatást keltve.

A Singleframe felső oldalán található fényszóróegységek keskenynek tűnnek, mint a fókuszáló szemek. A világítóegységek a négygyűrűs márka logóját idézik: két gyűrű metszéspontját megnövelik, és azt egy pupillává izolálják – ez az új, összetéveszthetetlen, egyedi digitális világítás. Ez azt jelenti, hogy a megvilágított területek nagysága a közlekedési helyzettől függően beállítható nappali menetfényként vagy dinamikusan felvillanó villogó fényként betöltött funkciójuknak megfelelően, és ezáltal a biztonság érdekében egyértelmű jelzést adnak. Ugyanez a grafika figyelhető meg a hátsó világítóegységekben is – ez az Audi fénytervezésének másik fontos jellemzője.

Hajtásrendszer és töltés

Az Audi Grandsphere technológiai platformja – az úgynevezett Premium Platform Electric (PPE) – kizárólag akkumulátorral hajtott elektromos hajtásrendszerekhez készült, ezért teljes mértékben kihasználja ezt a technológiát. A PPE kulcsfontosságú eleme a tengelyek közötti akkumulátor modul, amely körülbelül 120 kWh energiát tárol a Grandsphere Conceptben. A lapos akkumulátor-elrendezés azért lehetséges, mert az Audi a jármű teljes padlóját kihasználja a tengelyek között.

A nagy kerekekkel együtt ez olyan meghatározó arányokat teremt, amelyek nemcsak tervezési szempontból tökéletesek. A fő előnyök közé tartozik a hosszú belső tér és így a megfelelő méretű lábtér mindkét üléssorban. Ezenkívül a sebességváltó burkolat és a kardáncsatorna hiánya növeli az elektromos járművek térbeli kényelmét.

Ennek ellenére az Audi Grandsphere nem mond le a márka számára nélkülözhetetlen quattro hajtásrendszerről. Ennek oka, hogy a koncepciójármű külön elektromos motorokkal van felszerelve az első és hátsó tengelyen, amelyek elektronikus koordinációt alkalmazva biztosítják az összkerékhajtást igény szerint, és tökéletes egyensúlyt biztosítanak a menetdinamika és az energiahatékonyság között. Az Audi Grandsphere Concept két villanymotorja 530 kW összteljesítményre és 960 Newtonméter nyomatékra képes.

Gyors töltés, nagy hatótávolság

A hajtásrendszer központi eleme a 800 voltos töltési technológia. Az előző Audi e-tron GT-hez hasonlóan ez a technológia biztosítja, hogy az akkumulátort akár 270 kW-ra is feltölthető rendkívül rövid idő alatt a gyorstöltő állomásokon.

Ez a stratégia lehetővé teszi a hagyományos motorral felszerelt járművek tankoláshoz szükséges megállását megközelítő töltési időket. Mindössze tíz perc elegendő az akkumulátort olyan szintű feltöltéséhez, amellyel a jármű több mint 300 kilométert (186 mérföld) haladhat. Kevesebb mint 25 perc alatt 5-ről és 80 százalékra töltheti fel a 120 kWh-s akkumulátort.

A több mint 750 kilométeres (466 mérföld) hatótávolsággal együtt – a kiválasztott hajtásrendszertől és a teljesítménytől függően – az Audi Grandsphere Concept feltétel nélkül alkalmas hosszú távok megtételére. Továbbá hatótávolsága és töltési sebessége lépést tart a belsőégésű motorokkal, így tökéletes univerzális járműnek tekinthető a mindennapi igények kielégítéséhez.

Dinamikus tulajdonságait tekintve az Audi Grandsphere Concept – az elektromos járművekre jellemző módon – valóban felülmúlja belsőégésű motorral működő riválisait. Az első fordulattól kezdve elérhető nagy nyomatéknak köszönhetően a 0-ról 100 km/h-ra (62 mph) való gyorsulás alig több mint négy másodpercet vesz igénybe; a maximális sebesség korlátozott a nagyobb hatótávolság érdekében.

Légrugózás és aktív felfüggesztés a maximális kényelemért

Az első kerekek ötkaros tengelyen keresztül csatlakoznak, kifejezetten elektromos járművekre optimalizált módon. A hátsó részen egy többkaros tengely található, amely az elsőhöz hasonlóan alumíniumból készült. A hosszú tengelytáv ellenére a kormányozható hátsó kerekek kiváló manőverezhetőséget biztosítanak. A fényűző Audi Grandsphere Concept túraszedán az Audi légrugózását használja – egykamrás rendszert adaptív lengéscsillapítókkal. Tökéletesen alkalmas dinamikus vezetéshez, ha szükséges, normál körülmények között ideális kényelmet garantál a jármű karosszéria észrevehető mozgása nélkül.

Az ok: az Audi Grandsphere Concept aktív felfüggesztéssel rendelkezik. A csúcstechnológiás rendszer külön-külön felhúzhatja vagy lenyomhatja az egyes kerekeket ezredmásodperc alatt az elektromechanikus hajtóműveken keresztül. Ez lehetővé teszi azt, hogy minden vezetési helyzetben aktívan ellenőrizze az alváz állapotát, és ezáltal jelentősen csökkentse a dőlést és a megugrást gyorsításkor vagy fékezéskor. Az elülső kamerának köszönhetően, amely felismeri az egyenetlenségeket, a kiigazítások prediktív módon történnek. A navigációs rendszer topográfiai adatait a görbék sugarainak, a lejtéseknek és az emelkedőknek integrálására is használja a rendszer projekciójában.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Érdeklődöm a weboldalakról származó tartalom iránt
checkbox_default
checkbox_default
checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.