Újdonság az Audiról
2019.10.22.

Négy platform az Audi elektromos autói számára

Következetesen az elektromos mobilitás szellemében alakítja át termékportfólióját az Audi, mégpedig a kompakt szegmenstől egészen a nagyteljesítményű modellekig. Ennek során ki kívánja használni a teljes vállalatcsoportra kiterjedő szinergialehetőségeket, s ahogy a fejlesztésben, úgy a gyártásban is négy különböző platform műszaki alapjaira építkezik. A négykarikás márka így minden piaci szegmensben testreszabott megoldásokkal szolgálhat ügyfeleinek. Az e-tron* formájában az Audi a moduláris hosszmotoros platform (MLB) megfelelően adaptált változatának (MLB evo) műszaki alapjaira készíti első nagysorozatú SUV-modelljét, az e-tron GT concept négyajtós Gran Turismo a Porsche J1 jelzésű platformjára épül, míg a kompakt elektromos modellek alapjául a Volkswagen-csoport sokoldalú moduláris elektromos platformja (MEB) szolgál, a nagyteljesítményű, nagyméretű elektromos modellek pedig az új prémium elektromos platformot (PPE) használják.
Audi elektromos 1

Az első tisztán elektromos Audi az MLB evo alapjain - az Audi e-tron*

Az e-tron* immár az elektromos korszak kezdetét jelenti az Audi számára, az SUV-modell első ízben ötvözi az elektromos mobilitást az Audi-minőséggel: kifinomult hajtásrendszer és energia-visszatáplálás (rekuperáció), összkerékhajtás és a legmagasabb színvonalú kényelem - röviden: "A haladás technikája". Az e-tron* a moduláris hosszmotoros platform (MLB) széleskörűen adaptált változatának (MLB evo) műszaki alapjaira épül, s az új karosszériaforma számos innovatív szerkezeti elemet tartalmaz a jármű középső traktusa és teteje alsó részének konstrukciójában.

2928 milliméteres tengelytávjával az e-tron* a Q5 és a Q7 SUV-modellek között helyezkedik el a palettán. Nagyfeszültségű akkumulátora akár 95 kWh energiát is tárolhat és a WLTP-menetciklus szerint akár 400 kilométer feletti hatótávot is lehetővé tehet. E kiváló érték mögött mindenekelőtt innovatív energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszere rejlik, amely a felvett energia akár 30 százalékát is visszanyerheti a fékezési fázisok során. A felsőkategóriájú SUV-modell két gazdaságos, magas hatásfokú aszinkronmotorja (ASM) együttesen 300 kW maximális teljesítményt produkál és a villámgyors szabályzású elektromos összkerékhajtással együttműködve mindenfajta útfelületen és terepen sportosan stabil menettulajdonságokról gondoskodik. Az Audi e-tron* széleskörűen és magas színvonalon, váltakozó- és egyenárammal, illetve az első sorozatgyártású modellként akár 150 kW teljesítménnyel is tölthető. E képességét magas hatásfokú hőmenedzsement-rendszerének köszönheti. Az e-tron Sportback formájában még 2019 folyamán egy további karosszériaváltozat is érkezik. 

A nagyteljesítményű modellek J1 platformja - az e-tron GT concept

A 2018-as Los Angeles-i és a 2019-es Genfi Autószalonon e-tron GT concept show-modelljével az Audi szériaközeli tanulmány formájában kínált betekintést jövőbeni nagyteljesítményű Gran Turismo modelljeibe. Az e-tron GT concept egyfajta "Signature Car" szerepét tölti be a négykarikás márka számára, amely mély benyomást keltően bizonyítja, milyen érzelmekben gazdag élményt is nyújthat az elektromos mobilitás. A koncepciómodell sportos és érzelemdús dizájnnal csábít, miközben a technika vonzó élményével szolgál, amelynek műszaki alapjául a Porsche által nagyteljesítményű modellekhez kifejlesztett J1 platformot használta az Audi.

Az Audi e-tron GT concept show-modell két állandó gerjesztésű szinkronmotorja (PSM) 590 lóerő (434 kW) rendszerteljesítményt és 830 newtonméter rendszer-forgatónyomatékot produkál. A négyajtós GT álló helyzetből mindössze 3,5 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás és alig több, mint 12 másodperc alatt 200 kilométer/órás tempóra, s a gyorsítás csupán 240 kilométer/óránál ér véget. Igény szerint az Audi e-tron GT concept rövid idő alatt feltölthető, 800 voltos nagyfeszültségű rendszere ugyanis az egyenáramú (DC) töltőállomásokon 350 kW teljesítménnyel már mintegy 20 perc alatt lehetővé teszi az akkumulátor 80 százalékos feltöltését. Sorozatgyártású modellként az e-tron GT concept a WLTP-szabvány szerint több mint 400 kilométer hatótávot is kínálhat.

A több mint 90 kWh energiatároló-képességű akkumulátor a padlózatban, a tengelyek között kapott helyet. Az akkumulátorblokkot a hátsó lábtér alatt bemélyedésekkel alakították ki a tervezők, így sportos üléspozíció mellett is minden bennülő magas színvonalú üléskényelmet élvezhet. Ez a különleges elrendezés a sportautókra jellemző alacsony karosszéria ellenére is lehetővé tette a hajtásrendszer akkumulátorának a jármű padlózatában megoldott elhelyezését - s ezzel a gépkocsi tömegközéppontjának különösen alacsony pozícióját. Összességében mindez kimondottan kellemes és pihentető ülésergonómiát biztosít.

A szénszálerősítésű műanyag (CFRP) tetővel kialakított, könnyűszerkezetes karosszéria kombinált anyagfelhasználású (multimaterial) építési mód szerint készült. Az Audi e-tron GT concept hosszúsága 4,96, szélessége 1,96, míg magassága 1,38 méter, a sorozatközeli tanulmány így a klasszikus Gran Turismo modellek arányait testesíti meg.

Az első és a hátsó tengelyen egy-egy elektromos motorral kialakított quattro összkerékhajtás a különösen mélyre süllyesztett tömegközépponttal közösen ideális feltételeket biztosít egy sportautó számára. A hajtásrendszer-menedzsment igény szerint alakítja az egyes elektromos motorok forgatónyomatékát - illetve azok arányát - a tengelyeken, enyhe fékezési beavatkozásokkal az egyes kerekeket is külön-külön szabályozva. A műszaki konstrukció számos futómű- és performance-megoldás - például összkerékkormányzás és sport-differenciálmű - alkalmazását is lehetővé teszi, a hatékony vonóerőátadási képességek és a magasfokú menetdinamika kiemelkedő kombinációját kínálva.

A sorozatgyártásban különböző teljesítményű elektromos motorok, illetve ugyancsak eltérő kapacitású akkumulátormodulok alkalmazására is lehetőség nyílik.

Audival az elektromos korszakba - MEB-alapokon az Audi Q4 e-tron concept

Ami moduláris keresztmotoros platform (MQB) a belsőégésű motoros modellpaletta számára, az lesz a jövőben a moduláris elektromos platform (MEB) a tisztán elektromos hajtású Audi modellek részére: az MEB szolgál az Audi jövőbeni kompakt- és középkategóriájú modelljeinek műszaki alapjául. Utóbbi platform ezzel egyfajta belépőváltozat szerepét tölti be a négykarikás márka tisztán elektromos hajtásrendszerű modelljeinek portfoliójában.

A teljes vállalatcsoportra kiterjedően alkalmazott moduláris elektromos platform (MEB) használatával az Audi éppoly átgondoltan gazdaságos, mint műszakilag igényes elektromos modelleket kínálhat ügyfeleinek, mégpedig a semmi mással össze nem téveszthető Audi-génekkel: vonzó formavilág, igényes beltér-kidolgozás és a legmagasabb műszaki színvonalú kezelési rendszer. A platform-szinergiák a vállalatcsoporton belüli maximális kihasználása új ügyfelek sokasága számára teheti a kompakt piaci szegmensben is első ízben vonzóvá az elektromos mobilitást. A Volkswagen-csoport modulrendszerű elektromos hajtáskoncepciója különösen sokoldalú és széleskörűen skálázható, s mátrixa az SUV- és crossover-modellektől egészen a limuzinokig terjed.

Kizárólag elektromos hajtásrendszerekre kidolgozott koncepciójával az MEB e hosszú távon fenntartható hajtásmód minden előnyét kihasználhatóvá teszi az ügyfelek számára. A széleskörű variálhatóság szolgálatában többféle méretben, illetve kapacitással kínál kompakt elektromos motorokat és lítiumion-akkumulátorokat, miközben a különböző akkumulátorrendszerek, elektromos gépek és tengelykonstrukciók pontosan kidolgozott műszaki koncepciót alkotnak. A belsőégésű motorral szerelt, jelenlegi modellekkel összevetve a jármű eleje itt lényegesen rövidebb lehet, az első tengely és az első homlokfal előrébb kerülhet, a tengelytáv, s ezzel a kihasználható belső tér pedig jelentősen nő.

2019 márciusában az Audi szériaközeli show-modell formájában mutatta be a Genfi Autószalonon Q4 e-tron concept modelljét, amely 2020-ban az első MEB-alapokra épülő Audiként gördül majd le a szerelőszalagról. Olyan kompakt SUV-modellként, amely ugyanazon piaci szegmens tagja, mint a hagyományos motorizáltságú Q3 és Q3 Sportback, míg azonban 4,59 méteres külső hosszúsága a kompaktkategória felső harmadába sorolja, 2,76 méteres tengelytávja révén belterének nagysága már legalább középkategória-szintű. Ennek megfelelően utastérhosszúsága tekintetében minden MEB-modell valójában eggyel felsőbb kategóriába tartozik a mai, hagyományos hajtásrendszerű gépkocsik körében, a Q4 e-tron concept így a Q3-sorozatéval összevethető külső méretek mellett már a Q5 belsőtér-dimenzióival szolgál. A műszerfal architektúrája szintén új konstrukciós "játékteret" biztosít.

Természetesen az MEB-platform különböző teljesítménylépcsőkre és hajtásrendszer-kialakításokra is lehetőséget kínál. Az első és a hátsó tengelyen egy-egy elektromos motorral kialakított, jellegzetes quattro összkerékhajtás mellett a belépőmodellhez egy hátsó motort és hátsókerék-hajtást tartalmazó hajtásrendszer-változat is készül majd.  

A luxus új alapja - a prémium elektromos platform (PPE)

Felsőkategóriájú és luxusmodelljeihez az Audi egy negyedik platformot használ. A prémium elektromos platform (Premium Platform Electric; PPE) koncepciójának kialakítására, valamint a fejlesztésre már a kezdetektől a Porsche tervezőivel szoros együttműködésben került sor, s különleges architektúrájával ideális feltételeket biztosít mindazon legkorszerűbb és nagyteljesítményű technika számára, amely a felső- és luxuskategória magas ügyféligényeit is kielégíti.

A PPE azt a szerepet tölti be az elektromos járművek világában, mint a moduláris hosszmotoros platform (MLB) a belsőégésű motorral hajtott Audi-modellek körében. Olyan high-tech architektúrával tűnik ki, amely széleskörűen skálázható, s alacsony- illetve magaspadlózatú járművek kialakítására is lehetőséget kínál. Az Audi különböző modellsorozatokat fejleszt a PPE műszaki alapjaira, amelyek SUV-, Sportback, Avant és crossover-változatokként a felső-középkategóriától egészen a luxuskategóriáig a legkülönfélébb járműtípusokkal fedhetik le az egyes piaci szegmenseket. A márka ezzel a felső- és a luxuskategóriában is számos elektromos változattal bővítheti jelenlegi termékportfolióját.

A prémium elektromos platform (PPE) műszaki megoldásainak együttese alapvetően hasonló a moduláris elektromos platforméhoz (MEB), ám a kiemelkedő motor- és menetteljesítmények érdekében is magasfokú potenciál jellemzi. Az alapváltozatokban a hátsó tengelyen dolgozik egy elektromos motor, míg a csúcsmodellekben - aszinkronmotor (ASM) vagy állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) formájában - az első tengelyen egy második elektromos erőforrás elégíti ki az automatikusan kapcsolható összkerékhajtás iránti igényt. A PPE-platformon természetesen ugyancsak különböző teljesítménylépcsők és akkumulátorkapacitások valósíthatók meg. Akárcsak az Audi e-tron GT concept esetében, a fedélzeti feszültség ez esetben is 800 Volt, ami a magas hatásfokú hőmenedzsment-rendszerrel közösen igen nagy, akár 350 kW töltőteljesítményt is lehetővé tesz.

Az Audi PPE-platformra épülő alacsonypadlózatú modelljeinek hosszúsága és karosszéria-túlnyúlásai valamivel rövidebbre adódnak, mint a mai MLB-alapú, belsőégésű motoros modellek esetében, mégis nagyobb beltérhosszúságot kínálhatnak. Az elektromos autókra jellemző módon elmarad a sebességváltó és a középső alagút. Klasszikus prémiumautóként a PPE-modellek számos high-end technikával felszerelhetők, a hajtásrendszer területén például Torque Vectoring rendszerű forgatónyomaték-szabályzással, míg a futóműben - immár klasszikus Audi-megoldásként - légrugózással és összkerékkormányzással.  

* Az összes említett és a német piacon elérhető modell összegyűjtött üzemanyag-fogyasztási, illetve elektromosáram-fogyasztási értékei jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

* A tartományként megadott üzemanyag-fogyasztási, elektromosáram-fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékek az alkalmazott gumiabroncsok/keréktárcsák és a választott járműfelszereltség függvényében alakulnak. 

Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási adatai

(A tartományként megadott üzemanyag-fogyasztási, elektromosáram-fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékek az alkalmazott gumiabroncsok/keréktárcsák és a választott járműfelszereltség függvényében alakulnak.) 

Audi e-tron 55 quattro:Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,2 - 22,6 (WLTP); 24,6 - 23,7 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0